Applåder på flygplan...

Haha... läste på SVD om vad folk stör sig på när de flyger.

Lätt att applåderna är värst. Jag ryser och skäms nästan vid tanken på alla gånger jag suttit i flygstolen när vilda applåder och hurrarop dånar fram när hjulen nått marken. Vad fan applåderar ni för? Att piloten landade planet? Är det så svårt att det kräver applåder varje gång? Har jag missat något?

Jag ska börja applådera i andra sammanhang. T.ex i taxin när man kommer fram till sin destination:
"YES!!!! Skitbra! Wooohooo!" Och så ska jag vilt klappa med händerna, dunka chauffören i ryggen och le som en dåre. "Fan! Vi klarade det! Vi är framme vid hotellet! FAN VAD SKÖNT!" Och så klappar jag lite till samtidigt som jag tittar på min hjälte.... taxichauffören!

När bussen stannar vid hållplatsen. Då ska jag göra dubbla skjutjärnsfingrar mot chauffören, skrika "You´re the MAN!" och applådera lite innan jag hoppar av. Shit! Vilken kille! Han lyckades stanna precis där han skulle! WAOW!

På tunnelbanan ska jag applådera när jag går av. Jag kan inte se människan som kör så fint men det är fan värt en applåd. Kanske jag springer fram som en galning och försöker se en skymt av föraren medan jag viftar med mitt autografblock! Snälla joystickryttare, ge mig en AUUUTOOOOGRAAAAF!

På restaurangen när maten kommer in ska jag applådera! Jag ska resa mig upp och dunka servitrisen i ryggen. Applådera och vända mig om för att försöka få med mig ALLA i applåderna. "Såg ni! Hon satte ned maten på MITT bord! DET applåderar vi för! Kom igen nu, ned med besticken och upp med händerna!!!!"

På biografen när de river min biljett ska jag direkt börja applådera vilt! Vilken finess! Vilket riv! Kanten på biljetten blev fan helt rak och luddig! "Kolla in min biljett! Den är halv!" *applåder*

Nu måste jag applådera lite för alla de som ger mig ström och levererar internet till mig så att jag kunde skriva ett inlägg om detta! WohoooO! Bra jobbat!

*ännu mer applåder*

Kommentarer
Postat av: Karl

Håller helt klart med! :D

2009-05-06 @ 14:04:29
Postat av: 08

Är inte det här främst ett charterfenomen? Visst, jag förstår dig... men det är väl mer ett allmänt jubel över att man är framme på den plats man ska njuta några veckor på som det är frågan om...



Flög med ett gäng sjungande fotbollssupportrar, då var det plötsligt mer passande med applåderna vid landning. Då märkte jag att det kanske är lite löjligt att skämmas, när den brittiske piloten sa saker som "whoa sounds like you are having fun", "maybe I'll join you for a beer later" :)

2009-05-06 @ 14:16:43
Postat av: Olov

Det finns en rätt bra förklaring till applåderna. Det kommer från charterflygningarna - där reseledare drev på semesterstämningen redan ombord på flygplanet på väg till turistorten. Applåderna vid landning betydde ungefär "hurra nu börjar semestern!!"



..att sen folk är idioter, tar med sig det och sitter och applåderar på Ryanairshutteln till Riga mitt i november.. ja, vad kan man säga.



Jämför: har du åkt på gruppresa med långfärdsbuss till södra Italien kanske det känns fint att applådera när man kommer fram. Men långfärdsbuss till Karlstad... nej, inga applåder va?

2009-05-06 @ 14:22:45
Postat av: Pezster

08:

Det är aldrig ok med applåder på ett flygplan. Enda gången det är lite ok är när en liten bonde från Skeverup blir lättad över att den "flygande maskinen" landade. Det är samma person som pratar med den elektroniska rösten i hissar.

2009-05-06 @ 14:31:31
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Olov:

Det har aldrig kommit och kommer aldrig att komma något gott ur charterflygningar.

Charter är namnet på det ställe du befinner dig när du kommer på att du är på fel plats.

Nu kom jag fram till kaffeautomaten. Det är värt en applåd det med :)

2009-05-06 @ 14:36:13
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Lina-Eleonor

Det är typ 25 år sedan jag senast hörde någon klappa när ett flygplan landade så jag kan ine påstå att det är ett särskilt stort problem.

2009-05-08 @ 01:25:46
URL: http://www.svenskbladet.se
Postat av: Bänkad

De kanske är ironiska?

2009-05-08 @ 14:57:25
URL: http://pa-banken.blogspot.com/
Postat av: Pezster

Bänkad:

Eller kanske inte?

2009-05-08 @ 15:01:32
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Heit

Orka irritera sig över att människor är glada och visar tacksamhet och uppskattning mot någon annan. Stackars dig.

2009-05-20 @ 18:17:24
Postat av: Frillo

Pezster: Hahahaha Du är en mycket sjuk människa. Jag vet vad jag talar om för det är jag också. Jag ska bokmärka din blogg och börja följa den.

2009-05-22 @ 19:28:17
URL: http://frillo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0