Twitter - wtf?

Många använder twitter...
Twitter är en tjänst för mikrobloggning och kommunikation som går ut på att dela med sig av korta uppdateringar samt genom att följa andra personer ta del av deras uppdateringar. Max 140 tecken kan man skriva och det går ut på att svara på frågan: "Vad gör du just nu?”


Twitter...  För mig är det en virtuell skylt.
Jag träffar på någon som säger att de "twittrar", som de så pinsamt kallar det för, då ser jag skylten fällas upp över den där personens huvud med en liten pil. På skylten står det: "Jag är en idiot."

Jag känner några stycken som använder Twitter och jag måste nog omvärdera min syn på dessa konstiga människor. Vem är intresserad av att veta: 
"Pelle kokar gröt." Jaha... vad vill han säga med det? Vill han ha beröm? Vad exakt tror Pelle att folk - även de som känner honom - ska göra med den informationen? Ringa till honom och säga:
"Kokar du gröt, din gamle räv... höhö... trevligt. Hoppas det smakar!"
Eller ska personen som får beskedet om Pelles grötkokande omedelbart skriva ett eget Twitterinlägg:
"Precis fått reda på att Pelle kokar gröt!"

Wtf?! Har folk blivit helt galna? Det är alltså vuxna människor vi pratar om som kräker ur sig helt meningslös information flera gånger om dagen.

Jag bestämde mig för att protestera genom att ringa upp folk som använder Twitter på telefon vid olika tillfällen. Till exempel min kompis Jonas:

*riiiiing*
"Ja, det är Jonas."
"Jag äter gröt."
*klick*

Genom att ringa till honom så TVINGAR jag honom att få reda på att "jag äter gröt". Han kan inte logga ur sig från sin telefon som han kan från Twitter. Han kan inte veta att jag ska berätta något meningslöst - så han måste svara - jag kanske ska bjuda med honom på något kul... så han kommer att svara varje gång! Jonas är plötsligt min gisslan. Jag ringer upp igen (denna gång med hemligt nummer):

*riiiing*
"Alex? Roligt du..."
"Jag ringer till dig."
*klick*

Hahaha... jisses vad uttråkad jag är...

Kommentarer
Postat av: Ricky

Jag ställde mig samma fråga som dig först, varför vill man veta att Pelle kokar gröt?



Men konstigt nog så vill man ha reda på det. Jag var länge skeptisk till Twitter, men har på senare tid börjat inse att man (likt Facebooks statusuppdateringar) får en helt annan sida av vänner och bekanta.

2009-03-31 @ 18:00:16
URL: http://ricky.nu
Postat av: Pezster

Ricky:

Erhm... nej!? NEJ! Sluta genast!!!

2009-03-31 @ 21:20:39
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Henrik

Ni har tydligen missuppfattat hur man använder Twitter, Twitter ska inte användas för att berätta vilken lunch du hade idag. Twitter ska användas för att få ut information snabbt, länka till intressanta artiklar, videos eller blogginlägg. Du väljer själv vem du vill följa och vill du inte höra när nån pratar om deras frukost så slutar du följa dem helt enkelt.

2009-03-31 @ 21:30:18
URL: http://henrikhedlund.wordpress.com
Postat av: Pezster

Henrik:

Jag tror jag vet hur Twitter används... ser det där via jobb rätt mycket. Tyvärr kopplar jag inte grejen ändå. Har förstått att folk gillar det... men kan liksom inte ta det till mig.

Det du skriver med artiklar, videos och länkar kan jag till viss del köpa... men tyvärr faller de flesta ur det där och så är det "Har köpt en kofta..." igen.

2009-03-31 @ 21:38:31
URL: http://aku.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0