Facebook... vem fattar?

Det ringer i telefonen. Så som så många gånger innan så börjas det direkt efter jag svarat:

" DU... jag ligger på Facebook. Gå in och kolla nu. Har precis addat dig. Fan vad folk! Detta är skitkul!"
"Erhm... nej? Jag ligger där men jag använder inte det. Inloggad sist för typ fem månader sedan"
"Vafaaaan, kom igen nu. Alla andra är där!"
"Nej. Ärligt talat. Har inte tiiiiiid!"

Jag har försökt, men jag fattar det inte. Det dräller in med folk, de skickar vampyrbett, Slayers, X me, My Sexy, Name analyzer, "pokar" en och så där fortsätter det. En uppsjö med applikationer som bara på något sätt leker med samma information. Och mitt i allting kan alla se vad alla gör, vilka vänner de har, hur de känner varandra osv...

Och är jag den enda som undrar varför? Varför så villigt kasta ut all denna information om sig själv? Varför spendera tid där? Börjar undra så smått om jag är helt blåst i skallen som verkligen inte förstår?

Nej. Mitt nätverk har jag kämpat för att få ihop, att då skylta med det tar bort lite av värdet med det. Om någon säger till mig att: "Jag såg att du känner..." så måste jag förklara mig varför jag inte vill koppla ihop en person med någon. DET är att ge sig själv onödigt jobb. Och privat lägga ut allt? Jisses... nej tack. Som att sätta ett hagelgevär till tinningen och begå socialt självmord. Tänk om alla man jobbar med kan gå in där och kolla läget... brrr... mardröm.

Men om någon kan förklara varför folk gör det är jag tacksam... så jag slipper titta misstänktsamt på folk som är med där och undra hur det står till i huvudet på dem. Tills dess är jag mest glad att folk spenderar så mycket tid där. Blir liksom lite mer till mig i den riktiga världen då.

Logged in... deactivated... gone!

Pheeew!

Kommentarer
Postat av: Micke

Jaha... här hittar man dig... i bloggträsket ;)
Fast rätt har du. Vi startar en klubb för oss Facebookvägrare. Och dricker sprit.
Höres!

2007-10-22 @ 01:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0