Dagens Aprilskämt... IPRED!

Aprilskämten har varit på tapeten hela morgonen... Bilen Wowwe... att vindkraftverk skulle påverka jordens spinn... VIP-kort i lokaltrafiken etc... nej... alla de var roliga som fan. Fler hittade jag på www.aprilskämt.se.

Fast det största skämtet av alla heter... IPRED! Jupp, det är idag som den börjar gälla. Ett stort skämt. Gamla knarriga gubbar uttalar sig om hur bra det är att driva igenom en lag som ingen vill ha. Jan Guillou visade för inte så länge sedan att alzheimers har slagit till hårt i hans mossiga hjärna. Det är en sorgsen dag helt enkelt.

Det är trist att konstatera hur industrin vägrar att inse att det är kört. Det finns inga lagliga tjänster som erbjuder den bredd och valfrihet (format etc) som den illegala marknaden erbjuder. De satsar sjukt mycket pengar för att hålla allting som det var förr... och det är meningslöst. Förstå nu att det inte går att stoppa tillbaks tandkrämen i tuben igen!

Om ni köper tomma cd-skivor... köper musik på nätet... bränner en skiva att spela i bilen... så betalar ni en avgift i priset för cd-skivan som går till musikindustrin. Dvs... om ni gör allting lagligt... så betalar ni ändå en avgift... för man KAN ju använda skivan till att bränna "snodd" musik. Sjukt. Lönt att sköta sig. Ja, jag vet... det är inte mycket pengar... men det är principen.

Varför ska vi betala för 14 spår för ett album? En kvarleva från vinylen... två sidor på skivan... 10-14 låtar. Varför är det tänket ens kvar? Varför kan man inte prenumerera på en artist? Som släpper sina låtar efterhand som de blir klara? Istället för att skapa 2-3 låtar och sedan fylla resten med mer eller mindre skit?

Jag har köpt spel till PC som inte fungerat... som jag inte får pengarna tillbaks för. När jag sedan laddat hem en "pirat"-version så har den fungerat. Alltså... den lagliga fungerade inte... den illegalt nedladdade fungerade.

Jag har köpt några cd-skivor som inte gick att spela i bilen pga av kopieringsskyddet. Där fick jag inte heller pengarna tillbaks.

Hur kommer det sig att det är lika dyrt att köpa ett album på nätet som att köpa en fysisk cd-skiva? Utan cd, fodral och tryckta blad borde väl albumet i digital form vara billigare? Eller?

CD-skivan som när den kom var dyr... men skulle "bli billigare sen i takt med att produktionen ökar". Den blev DYRARE och detta innan fildelningen var ett problem.

Hur ska alla "öppna" nätverk på caféer och offentliga ytor kunna finnas nu? Ska vi stänga ned dem nu? Alltså... det är så korkat att jag får ont i magen. Bättre att vi alla öppnar våra nätverk. Vilket direkt fick polisen att vilja skrämmas.

Jag ska aldrig mer köpa en cd-skiva (som för övrigt är STENDÖD som format)... aldrig ens fundera över att betala en enda spänn för att få ladda hem en låt... jag tänker inte acceptera att betala 200 spänn för att se en film på en biosalong full med idioter som pratar i telefon och prasslar med godispåsar. Nej, njet, no, nein! Däremot ska jag titta på konserter, köpa spel till min Xbox360 och kanske en gång då och då köpa någon merchandise från artister jag gillar.

Däremot ska jag snart lära er som läser min blogg, exakt hur ni ska göra för att fortsätta ladda hem allting ni vill utan att riskera att åka fast. Det är faktiskt rätt enkelt, behöver inte kosta en spänn och är dessutom roligt. Vem gillar inte att vara "pinnen i ögat" på en industri som borde veta bättre?

Alltså... Dagens mycket tragiska största skämt heter alltså Ipred. Regeringen böjde sig för lobbyorganisationerna, särade på Sveriges skinkor och lät kommersiella intressen ta hela landet i häcken.

Nice... jag upprepar - som jag sagt så många gånger innan... mitt land är ockuperat av idioter.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller med om den nya idiotiska lagen. ååhh

2009-04-01 @ 13:49:11
URL: http://jiggly.blogg.se/
Postat av: Robin

Bra skrivet tycker jag!. Håller med till större delen faktiskt, vem har råd att köpa en skiva med 15 spår för 170:-, här hälften an låtarna kanske är dåliga.

2009-04-01 @ 14:30:21
Postat av: Erik Hammar

Kunde inte hålla med mer i precis 100 % av det du skrev.



Politikerna är köpta, folk är obildade/korkade och nästa år är 1984.

2009-04-01 @ 17:29:58
Postat av: Christoffer

Vi är på väg in i en William Gibson-roman. Nu börjar tävlingen.

2009-04-01 @ 18:14:04
Postat av: Hanna

Skön blogg ! Jag är nyfiken på din IPRED-serie..

2009-04-02 @ 11:29:14
URL: http://pitbullkramare.blogg.se/
Postat av: kalleankapartiet

Bra skrivet. IPRED är en fars...

2009-04-04 @ 17:45:57
URL: http://kalleankapartiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0