"Det är en Kim" - Hahaha... STÖRT!

Läs detta. Det handlar om ett par som uppfostrar sina barn "könsneutralt". Är det en pojke eller en flicka? Varpå de svarar: "Det är en Kim."

Vill du leka pangpang? Är du säker? Du vill inte leka prinsessa istället? Titta här vilken fin klänning mamma och pappa har köpt till dig! Du vill väl vara en söt prinsessa? Eller? Va? Jasså inte... du VILL leka pangpang? En prinsessa med pangpang? Inte? Fan.

Så sjukt! Det borde finnas barnkort precis som det finns körkort! Hahaha.... *host* vänta nu här... det här går ju inte skratta åt... det är ju sanslöst synd om barnen! De har lurat in barnen i jämställdhetsdebatten. En liten kille som ska få ångest bara för att han verkligen VILL leka lite pangpang. Vi uppför oss olika i när vi är barn för att vi ÄR olika. Män och kvinnor fungerar på OLIKA sätt. Inget konstigt med det. Detta har givetvis jag - Pezster - kommit på för länge sedan och helt gett upp ALLA försök till att klura ut kvinnor. Det är inte lönt. Känns lättare att lösa universums alla mysterier.

Det är självklart att det ska vara lika villkor för könen. Lika lön etc, blablabla, osv. Men att börja plåga små barn som bara ska få lov att vara just det - små barn. Det är fan fel. Usch, säger jag.

Låt barn vara barn och tryck inte på dem tidstypiska idiotidéer från vuxenvärlden! Lika korkat som att trycka på sina ungar religiösa ideal innan de är 18 år gamla och kan välja själv! Det är 2009 och konceptet om en gud är lika förlegat som Windows 3.1.

Uppfostra ungar med mycket kärlek och låt de göra sina egna val när de är 18 år! Allt annat är indoktrinering enligt mig.

Morgonmorr...


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det är skrämmande uppenbart att du missade hela poängen med föräldrarnas åsikter och själva artikeln.



Det var aldrig föräldrarnas syfte att tvinga in barnen i det motsatta könets roll, syftet var väldigt tydligt. Utan att barnen själv skulle få välja vad de vill göra, oavset om det är pang pang eller leka prinsessa, och att det är fel av förskolan och andra att tvinga in dem i den stereotypiska pojkiga eller flickiga könsrollen.

2009-04-21 @ 12:03:33
URL: http://projectlisacd.blogspot.com
Postat av: Pezster

Lisa:

Det som är skrämmande är att de inte kan svara på frågan om hon eller han... utan säger kort och gott "Kim". Sedan spelar resten ingen roll. Det är sjukt...

Och att föräldrarna faktiskt blir besvikna av att pojken väljer pojklekar/leksaker. Tror du inte det formar/påverkar ungen?!?! Läs för fan ordentligt innan du går loss på tangentbordet.

Det är SKRÄMMANDE UPPENBART att du missat DEN POÄNGEN! ÅÅååååååhhh!!!!

2009-04-21 @ 12:56:26
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: mia

Du har inte en face bok va? det är en knapp med en bild på en hand med tummen upp. Vilket betyder. jag gillar det här!

2009-04-21 @ 13:17:59
URL: http://miajunnogelin.blogspot.com
Postat av: Pezster

Mia:

Jahaaaaa... deeeeeeen!

2009-04-21 @ 13:22:15
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Candy

Men det här handlar ju om att barnet får göra sitt eget val. Han (Kim) får själv välja vad han vill leka med och så vitt jag förstår av artikeln blev föräldrarna inte besvikna då han valde bilar. Vad de blev besvikna över var att dagisfröknarna FÖRVÄNTADE sig att han skulle göra det och bara lade fram bilar till honom. Jag tycker att föräldrarna har en poäng med sitt tankesätt. Jag håller inte med om att de försöker trycka på sina tidstypiska idéer, snarare försöker de faktiskt röja undan samhällets könstypiska idéer till det att barnet i princip inte har något val pga grupptryck och andra faktorer, varav somliga faktorer bara har att göra med naturliga skillnader mellan könen. Självklart är vi olika (vilket jag personligen tycker är helt underbart) och så ska det få vara, men barn ska få vara barn och få leka med vad de vill utan att bli påtvingade könstypiska leksaker. Lekte själv en vacker blandning av bilar, lego, smurfar och dockor när jag var liten, tapeterna var vita och blå, gardinerna gröna, kläderna var i allsköns färger och jag hatade flickiga strumpbyxor.

Däremot håller jag med dig om att det är en stor skam att Kims föräldrar vägrar säga hon eller han till Kim. Hoppas de slutar med detta.

2009-04-21 @ 13:54:34
Postat av: Pezster

Candy:

Föräldrar som vägrar säga hon eller han till sitt barn är idioter precis heeeela vägen.

När barnen själv kommer och påpekar att mamman eller pappan diskar IGEN så tycker jag det är fel. Hur man ens kan tycka att de har liiiite rätt gör mig mest fundersam över hur det egentligen står till i skallen på folk i Sverige.

Påtvingade leksaker?! Om någon ger en liten pojke en bil på dagis så är det alltså påtvingat?! Ger de killen en docka så är det med påtvingat! Vad krävs då?! En manual för hur du räcker över leksaker till barn?! Fuck, så jävla fel det där är. Vi måste väl ändå ha viktigare problem att ta itu med?!?!?!?!?



Låt ungarna vara!!!

2009-04-21 @ 14:07:55
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Candy:

Rättelse... inte disk. Matlagningen...

"– Jag blir väldigt glad över sånt. Även här hemma hugger de direkt om jag lagar mat för ofta, till exempel. Jag har ögonen på mig hela tiden. "

2009-04-21 @ 14:37:40
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Candy

Nej jag menar att vi som vuxna omedvetet förväntar oss att barn är lika "bundna" som vi är till våra könsroller. Vi förväntar oss att pojkar tycker om bilar och flickor tycker om dockor. Därför tycker jag det är förlösande när föräldrar ser sina barn som barn och ger dem ett val. Lek med vad du vill! Ordet påtvingat använder jag inte ens.

2009-04-21 @ 14:48:49
Postat av: Pezster

Candy:

Förlösande att se föräldrar som låter barn leka med vad de vill är en sak.

Förlösande att se de HÄR föräldrarna är en helt annan sak.

2009-04-21 @ 15:03:30
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Joakim Andersson

Faktum är att redan Gustav Eriksson Wasa lyckades uppfostra en ung kvinna till, just, människa.



Prinsessan Cecilia bangade inte bara för att lägga ner italienska ambassadörens son och sedermera, p ga en missuppfattning, få honom kastrerad, utan hon kapade också en engelsk handelsflotta och söp upp lasten.



Därom detta, men vad jag funderar över är hur det egentligen är med den manliga läsförståelsen hos, ehm, Riktiga Män (som du förmodligen anser dig vara): VARI artilen ser du att föräldrarna inte kan bestämma barnets biologiska kön - och, följdfråga: OM de nu inte kund det, om de verkligen blunade när de bytte blöja, på vilket sätt är det sjukt?



Vad jag vet är inte anormalitetbeteende hos föräldrar DSM IV-klassat (dvs - "sjukt").



För att citera Gandalf, mannen: Go back to the shadows where you belong!

2009-04-21 @ 16:46:59
URL: http://klokbok.wordpress.com
Postat av: Rasmus

Jag förstår ärligt talat inte vad du är så upprörd över. Det enda föräldrarna gör är att INTE tvinga på barnen en viss roll.

Det där med hur de blev upprörda över hur personalen på dagis gjorde med leksakerna har du faktiskt missuppfattat. De ville bara att barnen skulle få välja mellan leksaker traditionellt riktade till båda könen, traditionellt riktade till pojkar samt traditionellt riktade till flickor.

Och ingenstans har de sagt att de blir besvikna skulle barnen trots allt föredra bilar, dockor, vapen eller klänningar.

Att de sedan helst säger "Det är en Kim" framför att genast tala om könet på sitt barn när folk frågar beror uppenbarligen enbart på att de ifrågasätter hur relevant könet på någon är för bemötandet av henne eller honom.

För övrigt är det de nästan vuxna barnen, gamla nog att tycka, tänka och välja själva, som påpekar när mamma lagar mat oftare än pappa. De äldre barnen uppfostrades inte på det här könsneutrala sättet och har alltså inte färgats åt något håll av det under småbarnsåren.

Läs nogrannare nästa gång, och tänk en gång extra innan du får utbrott i onödan.



mvh

Rasmus, icke-feminist

2009-04-21 @ 20:23:53
Postat av: Tanja Bergkvist

Det har sjukt nog fastställts i Statens Offentliga Utredning SOU 2006:75 (tex sid 19) att "Förskola av den svenska modellen representerar ett KÖNSPOLITISKT såväl som barnpedagogiskt projekt"!!

http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/03/27/genuspedagogik-i-forskolan-del-2/

2009-04-21 @ 22:37:22
URL: http://tanjabergkvist.wordpress.com/
Postat av: Pezster

Rasmus:

Du tycker en sak... jag en annan.

Man kan aldrig få utbrott i onödan!

2009-04-22 @ 09:43:30
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Joakim:

Jag ser mig inte som en Riktig Man. Jag är mer Artificiell Man. Version 2... fortfarande en del buggar. Jag ska vara ärlig mot din kommentar och säga:

"Va?!"

Hängde inte med alls... så här sitter jag... i mörkret... och känner mig pantad.

2009-04-22 @ 09:45:05
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Tanja:

Erhm... ok?

2009-04-22 @ 09:45:25
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: uki

Jag har en kompis vars unge har en mamma som är ett psykfall och en pappa utan vilja. Så denna lilla grabb har vuxit upp och sett de filmer mamman vill se (törnrosa, barbie mm) Har han velat ha en kläning har mamman köpt en klänning åt honom. Osv. Lätt indoktrinering från mamman, och sedan han killen fått välja själv. Ok. Resultatet. När han var 4år och min äldsta dotter var alltså 5 då så ifrågasatte hon ifall han var kille. Hon hade mycket svårt att få ihop hur en niklas ville ha klänning. Min dotter har både killkompisar och tjejkommpisar och hon försökte behandla honom som kille det gick inte så hon blev förvirrad. Nu två år senare blir niklas retad. På dagis, av grannungarna mm. Inte mycket men snart kommer det bli riktigt jobbigt för honom. Visst man ska låta barnen välja själv, MEN då måste man vara mycket mycket försiktig med vilken typ av extern påverkan barnet får. Och tyvärr är förmodligen mer än 99% av människorna alldelens för inskärnkta för att klara av en sån uppfostran.



Så give'em hell annars kommer ungen att få det jobbigt. Redan nu har det blivit fel för honom. Tänk er bara om föräldrarna bloggar/debattar detta i något år till. och stakars kim börjar i skolan (där finns elaka barn) "Hej är det du som är kim. som mamma och pappa inte vet om du är pojke eller flicka" "Kan dom inte bara titta efter" "är du säker att det är rätt omklädningsrum?" Har han otur kan han få leva med det här länge.

2009-04-25 @ 14:35:05
URL: http://uki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0