Ducka IPred - Del 1 - VPN

VPN (engelska för Virtual Private Network)
Det är en teknik som används för att skapa säkra förbindelser, så kallade tunnlar, mellan två punkter i ett osäkert datanätverk (såsom Internet). Detta gör att du bland annat:
  • Döljer din riktiga IPadress
  • Får en säker Internetanslutning
  • Du kan få en IP i ett annat land (se på streamad tv i USA och England till exempel)
  • Du förhindrar onlineattacker
  • Gör det jobbigt för herr Pontén och hans fjantiga gäng.
  • Du kan fortsätta som vanligt efter du konfigurerat ditt VPN (samma program, samma kunskaper)
  • Får sänkt hastighet... beroende på vilken VPN du väljer... mellan 5%-70% långsammare.
Det finns andra sätt att fortsätta fildela som vanligt. Det kräver dock att du installerar nya klienter, färre anslutna datorer vilket innebär inte lika bra utbud. Jag ska ta upp detta i ett senare inlägg och jag kommer att gå igenom bland annat I2P, Stealthnet, Waste, Freenet och Darknet. Ni som är lite kunniga och otåliga kan ju googla dessa så länge. Nu fortsätter vi med VPN...

SVENSKA VPN:
https://dold.se/ - 49 kr/mån, 449 kr/år
http://www.ipredator.se/ - Är i Betastadiet. 5 Euro / månad
https://www.flashback.name/ - krypterad lösning. 45 kr / månad
https://www.relakks.com/ - 149 kr/3 månader eller 449 kr/år

Dold säger att de inte lämnar ut uppgifter så länge du Inte gör något kriminellt... erhm... så ge dem inga pengar.
Relakks vet inte vem slutanvändaren är och dessutom finns det inga loggar av IP-nummertilldelningen. Det blir därmed omöjligt att koppla ihop IP-adressen med någon fysisk person. Det existerar alltså två anonymitetsskydd i systemet kan man säga.
Av dessa hade jag tittat på Ipredator, Relakks eller på Flashback. Alla tre har trovärdighet att de "sköter sig" ifall myndigheterna skulle vilja ta del av deras uppgifter. Tror inte Flashback och Ipredator kommer vara speciellt tillmötesgående och speciellt Flashback har bra svar i sin FAQ sektion. Ska bli intressant att följa Ipredator.se när de kommer igång.

UTLÄNDSKA VPN:

https://torrentprivacy.com/  - Bra pris. Sparar inte loggarna. Du förlorar mellan 5-10% i hastighet.
http://www.perfect-privacy.com/ - Säker. Dyr. Mycket lite effekt på din hastighet.
http://www.strongvpn.com/ - Dyr, extremt säker och SNABB. Kör med OpenVPN och StrongVPN.

Jag kör själv på ett utländsk VPN. De sparar INGA uppgifter och befinner sig i ett bättre legalt klimat än vad Sverige gör. Äsch... sa jag Sverige? Jag menar Mini-Kina. Jag förlorar c:a 5% i hastighet... men det gör inget... Jag ägnar den extra tiden åt att skratta högt och vansinnigt framför skärmen. Muhahahahaaaaaa!

HUR GÖR JAG?
Du får information från den som tillhandahåller VPN-tjänsten kring hur du ska ansluta till den. De har ofta en steg-för-steg guide som är lätt att följa.

NACKDELAR:
Till att börja med kommer ditt användande av webben troligtvis att gå något långsammare än vanligt. Särskilt om du väljer att ladda ner stora filer.(Beror mycket på vilken typ av tjänst du väljer).

VPN-tjänster kostar oftast till skillnad från Proxys pengar. Det rör sig dock sällan om några stora summor.

Om den VPN du ansluter till står inom Sveriges gränser kommer trafiken från VPN och ut mot webben att avlyssnas av staten på samma vis som när du surfar annars. Däremot kommer de ha svårt att veta att det är just du som surfar, särskilt om många olika människor använder sig av VPN-tjänsten. Det kan därför vara en stor fördel att hitta en VPN-tjänst i utlandet, i ett land som saknar lagar likt FRA-lagen.

 

IPRED:  Svd | Aftonbladet | DN | Expressen | Sydsvenskan

 


Kommentarer
Postat av: Divina

Intressant inlägg, bra skrivet!!

ha en bra dag

2009-04-02 @ 10:53:11
URL: http://divinaz.se
Postat av: Lasse

Vilken av ovannämda VPN tjänster skulle du känna dig 100%?

Dvs av de som finns i Sverige?

Eller måste man köra från utlandet för att vara onårbar?

Vilka länder saknar FRA liknande lagar

Stort tack

2009-04-02 @ 11:19:21
Postat av: Pezster

Lasse:

Fildelar du mycket hade jag kört på en snabb utländsk server. De lämnar inte ut något såvida du inte håller på med kraftiga olagligheter.



Jag hade väntat på att se vad Ipredator.se blir när det lanseras...



Om du inte vill vänta eller om du inte är en extrem fildelare... kör på Relakks. Där förskottsbetalar du... och därför behöver de inte lagra dina uppgifter. Du kan ju skriva något kreativt på din info när du reggar dig där :) host



För att vara helt safe... Kör Perfect-Privacy.com. Där kan du till och med betala anonymt. :)



2009-04-02 @ 11:43:49
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Lasse:

Du kommer alltså att få en sänkt hastighet. Hur mycket varierar på vilken tjänst du använder, var den ligger i förhållande till din geografiska utgångspunkt etc... men å andra sidan kan du ju låta datorn stå på alltid... :)

Testa utländsk, köp en månad (eller den kortaste perioden de har) och prova. Dåligt? Testa nästa... :)

2009-04-02 @ 11:49:08
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

Funderar på att skaffa Torrent-privacy. Känns som att de svenska VPN-tjänsterna kommer riskera vara de mest utsatta till en början. Torrent-privacy har ju (förutom USA&Kanada) server i Holland och det lär bli den man använder för att inte förlora för mycket hastighet. IPRED finns ju i Holland också, så då ställs man ju eventuellt under holländsk lag. Hur menar du att man befinner sig i bättre legalt klimat? USA kan man väl bara glömma, skulle inte vilja koppla upp mig därifrån. Vilken VPN använder du?

2009-04-02 @ 14:23:50
Postat av: Pezster

www.perfect-privacy.com är jag väldigt nöjd med.

Sverige är inte så ballt legalt sett... som vissa verkar tro... men det blir mycket mer komplicerat att jaga rätt på dig med en utländsk VPN. Speciellt de som inte SPARAR någon logginformation... då är du fruktansvärt säker.

2009-04-02 @ 15:29:21
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: mejjad

Härlig sammanfattning! Ser fram mot nästa inlägg.

2009-04-02 @ 17:12:47
Postat av: Anonym

Hej.

Intressant inlägg som helt klart är värt att följas upp. Däremot hade jag en fråga, du skrev att www.strongvpn.com är extremt säkert medan att www.perfect-privacy.com bara var säker. Borde det inte vara tvärt om?. Den sistnämnda kör med AES-256 bit medans www.strongvpn.com kör bara med 128 bit för just openvpn biten, eller har jag helt fel för mig?.

2009-04-02 @ 20:43:05
Postat av: Pezster

Jag menar om du kör deras "värsting". Då har de 2048 bit kryptering. Annars har du helt rätt.

2009-04-03 @ 00:04:04
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hur är det med Flashback.name? Är det säkert? är det samma som Relakks? Det står att dom lagrar vissa trafikuppgifter?

2009-04-06 @ 12:26:43
Postat av: Pezster

Flashback.name? De lämnar nog inte ut i onödan. Men med tanke på hur rabiata APB är så kör jag själv på utländsk VPN. Det blir lite långsammare... men å andra sidan kan jag låta datorn stå och tanka 24/7.

Förresten tror jag att jag fildelar mest av alla... :) hör du det, Pontén!!! HÖR DU!?



sjunger: kom kom kom kom och ta mig om du kan!

Låten av är av Intermezzo och finns på torrenten Absolut Grillparty på en torrentsite nära dig :P

2009-04-06 @ 12:33:22
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken av de 3 utländska ska man använda då? Vilken använder du dig av?

2009-04-06 @ 12:35:21
Postat av: Pezster

https://torrentprivacy.com/ - hemma

http://www.strongvpn.com/ - jobb

Nöjd med båda faktiskt. Men jag vet folk som inte får bra hastigheter med dem med. Prova dig fram. Köp en månadskonton och ta den som fungerar bäst för dig beroende på VAR du är och vilken ISP du har.

2009-04-06 @ 12:40:08
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

Använder flashback idag men är lite oroad över deras villkor det står så här:



De domar som avkunnats i Sverige för upphovsrättsintrång har dömts till dagsböter vilket enligt oss på Flashback innebär att denna typ av misstankar ej är tillräckligt för att häva sekretessen kring sammankoppling av användare och IP-nummer.



Alltså måste dom spara uppgifterna?

2009-04-06 @ 12:43:06
Postat av: Pezster

Jupp.

2009-04-06 @ 12:44:16
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

varför har du två olika?

2009-04-06 @ 14:21:32
Postat av: Pezster

Den ena fungerar bättre på jobbet bara... vilket jag kom fram till genom att prova mig fram :)

2009-04-06 @ 14:37:53
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag talade med dom på http://www.strongvpn.com/ och dom har private logging säger dom...

frågan är vad det innebär :)

Oj detta blir en riktig lååång chatt sida..

Många intresserade i ämnet.

2009-04-06 @ 14:46:59
Postat av: jg

strongvpn körde jag med en hel timme :) usla hastigheter. körde det genom min linksys et54gl, det gick knappt att surfa. har 8/1 lina 7/0.6 faktisk hastighet. Med strongVPN fick jag 0,4/0.5. Inte bra. sa upp det direkt och hoppas på pengar tillbaka som dom lovar på sidan.

2009-04-06 @ 20:53:37
Postat av: Pezster

JG:

Bra! Håll oss uppdaterade hur det går med pengarna! Viktigt att de håller vad de lovar.

Skumt egentligen... strongvpn får vi rätt ok hastighet med på jobb.

Nog väldigt viktigt att prova sig fram. Just med VPN är det rätt många faktorer som spelar roll hur fort det går.

2009-04-07 @ 00:21:30
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Ipreda

Har läst att:

https://torrentprivacy.com/

ligger i Holland, och tydligen finns ipred-lagen där med? Tror du inte att de holländska myndigheterna börjar att jaga dig då med?

2009-04-07 @ 08:55:36
Postat av: Pezster

Ipreda:

Jo... men TorrentPrivacy har INGA loggar. De garanterar dessutom det och jag har inte hittat några som helst fakta som gör att jag misstror det. Inga loggar innebär att myndigheterna kan få reda på att du är kund där... That´s it. Inte olagligt. De KAN inte ta mig. Helt omöjligt. Lite synd nästan... hade varit kul att skratta högt och sinnesjukt några dagar i en rättssal. Semester, typ!

2009-04-07 @ 10:18:08
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Ett förtydligande:

StrongVPN använder jag på jobbet pga säkerhet. Inte fildelning.

Torrentprivacy använder jag hemma... erhm... eftersom... ja... host för ... jag... äsch. Ni vet. :P

2009-04-07 @ 10:24:10
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Anonym

TorrentPrivacy - Betalade du för ett helt år eller dras det varje månad? vågar man verkligen lämna ut sitt kortnummer?

2009-04-07 @ 11:41:02
Postat av: Pezster

Kan du inte fylla i ett hittepånamn så blir det lättare att rikta mina svar? Ok? Thanks!

Jag är normalt sett mycket försiktig men på Torrentprivacy har jag inga som helst betänkligheter. Och först en månad... när jag upptäckte att jag var nöjd så köpte jag ett år.

2009-04-07 @ 12:42:18
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Ipreda

Okej, tar Ipreda.

Bör man köra både torrentprivacy och flashback.name för att vara riktigt säker?

alltså stora säkerhets pådraget :)

2009-04-07 @ 12:47:10
Postat av: Pezster

Nejnej! Det där funkar inte. Välj en. Är du väldigt brydd så kör på en utländsk. Kolla så att du väljer en leverantör som har laglig möjlighet att INTE föra logg på sina kunder bara.

2009-04-07 @ 12:55:07
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Ipreda

Tack för tippsen.

Jag använder nu torrentprivacy,

vet inte hur det är med den IPREDator.se tjänsten men misstänker i vilket fall att det är den de kommer att försöka att "Attackera" nu i första hand och lägga alla sina resurser på att knäcka.

2009-04-07 @ 13:58:24
Postat av: Ipreda

Hade redan betalt för en månad av flashback.name innan jag hittade din blogg så nu kör jag båda torrentprivacy och flashback.name, + PeerGuardian.

Då är man ju skyddad max :)

Tack för dina förslag och din hjälp!

2009-04-07 @ 14:17:16
Postat av: Lasse

Hej igen!



Kul att det tillkommit mer info

En fråga dock, när kommer Piratebays tjänst igång, kommer du i så fallatt testa det

TACK!!

2009-04-07 @ 15:03:17
Postat av: Lasse

Hej igen!



Har du ytterliga rekommendationer vad gäller VPN tjänster?

Du vet jag skall ju erhm... eftersom... ja... host

2009-04-07 @ 16:32:12
Postat av: Pezster

Lasse:

Det beror på hur den är utformad. De ska inte spara någon data så det ser ju lite intressant ut :) Får svara efter onsdag 8/4 (om de nu kommer igång till dess).

Vad gäller VPN som val så tycker jag du ska testa dig fram så att du blir nöjd.

2009-04-07 @ 21:42:00
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

ALLA:

Jobbar rätt mycket just nu. Håller på att förbereda Ducka Ipred - Del 2, men tyvärr har jag massor att göra och mitt i allt är det påsk. Det kommer en del godsaker dock... bare with me... :P

2009-04-08 @ 02:19:06
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Lasse

Lite input

Fildelningssajten Pirate Bay valt att lansera en anonymiseringstjänst. Och redan har över 100 000 personer skrivit upp sig på Pirate Bays lista.



- Just nu har vi 113 000 som har ställt sig i kön, säger Peter Sunde, talesman för Pirate Bay till TT.



Han räknar med att i storleksordningen 80 procent av dem är svenskar.



I och med att Pirate Bay inte sparar några logguppgifter finns heller inga uppgifter som kan lämnas ut till myndigheter.



Den nya tjänsten innebär att användaren ger sig ut på nätet genom en så kallad vpn-tunnel. Användarens eget IP-nummer blir dolt och den som spanar kan bara se det IP-nummer som tjänsteleverantören står för.



2009-04-08 @ 11:20:30
Postat av: Pezster

ALLA:

Det är ruskigt bra att ni skickar in info. Men bifoga gärna länkar osv så att vi kan verifiera informationen. Ryktesspridningen just nu är helt cp och jag vill se till att infon här går att lita på.

2009-04-08 @ 16:22:29
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Lasse

"IPREDator is a network service that makes people online more anonymous using a VPN. it costs about 5 EUR a month and we store no traffic data"



Från deras hemsida låter lovande!!!!

2009-04-09 @ 13:35:52
Postat av: Kalle

Någon som vet var flashbacks vpn servrar ligger?

2009-04-10 @ 18:39:29
Postat av: mullvad

använder http://www.mullvad.net/ är det säkert? Dom verkar inte spara loggar och finns i holland, dom har någon 3 timmars test gratis.

2009-04-12 @ 00:24:32
Postat av: Daiquiri

Skaffat StrongVPN nu o de funkar klockrent, till o med snabbare hastighet med utorrent! kan de va min isp som begränsarhastigheten?

2009-04-13 @ 02:45:36
Postat av: Lasse

Hej Pezter!



Nu får du komma igång ;)

2009-04-14 @ 09:10:37
Postat av: Lasse

Lite intresserad av Daiquiri samt Ipredas val av tjänst som jag tolkar det hela har Ni kört ett tag

Själv vänatr jag på Ipredator men vill gärna ha så mkt info av Er som möjligt



Vad körs Ni för tjänst

Funkar? Tappat mkt hastighet?

Kostnader

Annan bra att delge oss andra? =)

Höres!

Lasse

2009-04-14 @ 10:12:41
Postat av: Anonym

Man tappar en hel del i hastighet när man kombinerar flashback med torrentprivacy.



Det beror nog lite på men man laddar väl mellan 11 kb till ca 120 kb. Det är även lite beroende på när på dygnet man laddar.



Har enstaka gånger gått upp till 300.



Troligen är flashbacks kapacitet det som begränsar, då det verkar vara rusning efter dessa tjänster just nu.



Fast det spelar inte så stor roll egentligen om man inte har så bråttom att ladda hem sakerna så får det ju ta den tid det tar...



Bättre att var skyddad och att det tar längre tid än att inte vara det.

2009-04-14 @ 14:17:42
Postat av: Lasse

Är det nödvändigt att 2 köra?

dvs att köra flashback och på det torrentprivacy?



Det ideala torde vara en tjänst som är säker och rätt snabb. Ingen lätt kombination må jag tro

2009-04-15 @ 09:10:44
Postat av: Pezster

Erhm... det är rätt ordentligt med overkill att köra på två stycken VPN... jisses... får du någon hastighet alls? Svarstiden måste vara mördande lång... vad fanken gör du med din dator egentligen?

2009-04-15 @ 11:57:56
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Lasse

Hej igen Pezter



Ge mig lite råd om vilken tjänst jag skall köra om man vil hmmmmmmmm pustttt du vet =)

2009-04-15 @ 17:32:55
Postat av: Mr.Q

Vad tror ni om det här då?

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%3dexpressen%26ArticleID%3d2009%5c04%5c15%5c333117%26SectionId%3dDinapengar

2009-04-16 @ 10:39:44
Postat av: Lasse

Har du koll på när Ipredator kommer igång ca 16dgrs försening nu.....

2009-04-16 @ 14:40:25
Postat av: PiZZaMaN

Ivacy var underbart lätt att prova.

detta är resultaten jag fick.



2009-04-19 kl 1140 tptest UTAN ivacy (BBBs 20-3 tjänst)

Skicka: 2,18mbit/s

Ta emot: 16,11mbit/s



2009-04-19 kl 1140 tptest MED ivacy (BBBs 20-3 tjänst)

Skicka: 2,08

Ta emot 13,41



Väldigt liten försämring och inget jag kommer störa mig på.

Dock kan jag ju haft tur med tiden på dygnet så jag ska testa lite olika tider närmaste dagarna men det är ju inga jättepengar vi snackar om direkt =)

2009-04-19 @ 13:34:50
Postat av: PiZZaMaN

en liten edit:

en på sweclockers forum tyckte min hastighet var väldigt hög

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9113811#post9113811



tog ned ivacymonitor och valde pptp + ryssland och fick då

ut: 0,84

in: 3.24



vet inte vad skillnaden är om man använder ett program istället för manuellt anslutning men hastigheten blev mkt lägre iaf. tyckte det var viktigt att tala om iaf. jag ska testa mera...

2009-04-19 @ 13:54:17
Postat av: John Doe

Om det skickats in information till dig ang hastigheter och vpn, kan du då göra typ en tabell där du listar vilken operatör man ska ha(typ telia, bahnhof) för att få bäst hastighet. Menar att kombinationerna av operatör(telia, bahnhof) och val av vpn-tjänst spelar roll. Vilka passar bäst ihop?

2009-04-19 @ 23:37:29
Postat av: PiZZaMaN

sorry för alla inlägg men vill få ut rätt info

EDIT2:

Mot uk med pptp fick jag efter några försök med tptest

ut:1,94

in: 2,18



EDIT3

Testade precis mot ryssland igen med IPSec som VPN typ

in 2,0

ut 14,02

vilket är mkt godkänt.

Han som tyckte min hastighet var skumt hög testade med samma och fick bra resultat så jag kommer betala och testa en månad.

ipsec ska vara bättre standard än pptp oxå.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9113811#post9113811

för mera info.

2009-04-19 @ 23:48:51
Postat av: Lasse

Hej PiZZaMaN



Kan man får mer info om Ivacy eller andra tjänster du tycker fungerar bra?



Hur betalar man dessa tjänster, vill förbli anonym även där... samt ngn som vet nog om ipredator,...



TACK

Lasse

2009-04-20 @ 15:30:06
Postat av: Anonym

Tja



Har väntat med Ipredator med orkar inte vänta så länge till

Så till Mr Pezster, vad kör du med och vilken vpn tjänst per jag använda mig utav för att komma igång med ppsssttt...hmmmmerkkk ... du vet :)

2009-04-20 @ 18:36:34
Postat av: Lasse

Harytterligare frågor:

1- om jag hittar ett trådlös nätverk hotell, matställe mm är det safe att hmpssstttt du vet?



2-Om jagbyter till alltele eller banhoff torde man inte då kuna teoretiskt göra business as usual loggar sparas ju inte?



//Lasse

2009-04-22 @ 09:23:38
Postat av: Lasse

Kom igen nu Mr

Posta alla inlägg

Lasse

2009-04-23 @ 08:23:45
Postat av: Anonym

Hej igen!



Kan man räkna med att du postar de frågor man har eller skalljag betrakta denna tråd som död?

Tack

2009-04-24 @ 16:08:03
Postat av: Sigge

Har testat Relakks. Är ganska långsam så jag ska nog testa någon utländsk nästa gång. Relakks är inte helt stabil för det händer att den kopplar ner sig och då är man helt oskyddad. Här finns en guide hur man stänger nedladdningen automatiskt om VPN tjänsten kopplar från:

http://datorkanalen.se/blogg/sa-stoppar-du-automatiskt-nedladdning-och-surfning-nar-vpn-tjansten-kopplar-ner

2009-04-26 @ 12:42:16
URL: http://datorkanalen.se/blogg
Postat av: hampus

Helt klart får jag säga https://www.anonine.com/ om man vill tanka snabbt! :D

2009-08-11 @ 10:12:06
Postat av: Ingo

http://www.vpntunnel.se är stabila.

2009-09-03 @ 23:24:04
URL: http://www.vpntunnel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0