Vem fan slår kvinnor?!?!

Jag sa en gång att jag inte skulle länka mer till nyheter och tycka till. Det ska jag bryta mot idag. Kolla bara in artikeln från Sydsvenskan här.

Den första misshandeln skedde på Simrishamnsgatan klockan 23.38. En 27-årig kvinna fick ett knytnävslag i ansiktet av en man som passerade i sällskap med en annan man. Kvinnan fick föras till sjukhus med brott på käkbenet.

En knapp timme senare var det en kvinna i 50-årsäldern som blev påhoppad av en man, även han i sällskap med en annan man på Ystadgatan. Den ensamma kvinnan fick också där ta emot slag mot ansiktet, men utan att få allvarliga skador.

Sanslöst. Nu snackar vi helt oprovocerat våld. Bara tjoff och pang mot HELT oskyldiga. Knark verkar vara inblandat (duh).
Fan, fan, fan... jag jobbar faktiskt på min mer humanistiska sida. Länge varit en sådan som bara bryr mig om mina nära och kära.
Försöker numera förstå varför det kan bli fel ibland i samhället... men så händer sådant här... och den mörka delen av min hjärna vaknar igen... jag bryr mig inte om om någon slog gärningsmännen som barn... jag skiter i om de knarkar... jag bara känner ett sådant hat flöda att det bultar i mina tinningar. Jag drar mentalt in deras existensberättigande och det tar en stund innan jag kan släppa det...

Och en del av mig är rädd för vad jag själv hade blivit om det hade inträffat någon nära mig... en familjemedlem, vän, flickvän, kollega... En mörk, mörk del av mig hade då kunnat klättra upp ur sitt mörka skrymsle.

Mina tankar går till dessa stackars kvinnor och deras nära och kära. Har ont i hjärtat när jag tänker på hur mycket detta kommer påverka dem under lång tid framöver. Det skriver vi inte om givetvis... det konstateras att det har hänt... och att man nog vet vem det är... och straff delas förhoppningsvis ut... och de är ute igen om några månader. Men såren hos kvinnorna och rädslan kommer för alltid att vara en del av dem. Så säg mig... hur kan det vara rätt?

Längst ned stod det dessutom att en av kvinnorna inte ville samarbeta med polisen. Jag kan förstå detta men försök ändå.... det är inte bara efter något har hänt... det är även innan det händer som ni måste stå på er mer... vittna, säg ifrån om någon är dryg, säg ifrån om någon tafsar på er, kalla på en vakt ute på en klubb om det krävs, men för helvete VÄRNA om er!!! Om inte för er egen skull, så gör det för alla oss killar som INTE håller på med våld, för alla oss som INTE knarkar, för alla oss killar som bara vill er väl... gör det för oss om ni inte vill göra det för er själva.

Kommentarer
Postat av: Line ----- dO-Ob -----

håller med! hemskt!

2008-09-25 @ 10:46:24
Postat av: JagBorMittPåMöllan

Ska vi slå vad om att förövaren är invandrare eller har invandrar bakgrund? Nej jag är inte rasist. Alla mina polare är blattar, halvblattar (och såklart svenskar)och min flickvän är inte heller svensk. Men jag har bott i Malmö i snart 25 år och jag har sett denna staden förändras. Det finns inga bortförklaringar längre. Vissa grupper av människor begår vissa typer av brott. Så är det bara. Jag jobbar i butik i veckorna och på nattklubb på helgen. Vi har haft ganska mycket problem med "skimming" och stölder i butiken och det handlar alltid om samma grupp av människor. Det är 100%! 10 av 10. På klubben har vi samma problem och mycket mer som t.ex. bråk och slagsmål. Det är 99% om inte 100%. För någon helg sedan blev två av mina närmsta vänner brutalt misshandlade med flaskor utanför en annan nattklubb i malmö. Det var ett "arab-gäng" som flaska dem. Ingen vågar prata om det. Det finns inget invandrar-problem i Sverige. Ingen vågar säga något. Varför? Jo för att det finns inget värre för en svensk än att bli kallad Rasist. Vi struntar hellre i problemen och tiger. Detta är att svika invandrarna. Svenskarna går och hatar i tysthet istället i desperation går dem och röstar på aporna i Sverige demokraterna. Och så växer klyftan ytterligare mellan svenskar och invandrare. För det finns ingen stolthet kvar hos svensken. Vi skäms för vårt eget folk. Du får inte vifta en svensk flagga om vi inte är i VM-final. Min flickväns mamma jobbar som lärare på en stor skola i Malmö. Hon berättade nyligen hur dom hade fått sluta ha avslutningen i kyrkan pga. att dom muslimska barnen tyckte att det var stötande och protesterade i sådan utsträckning att dom numera har avslutningen i gymnastiksalen. Under en muslimsk/arabisk högtid av något slag så var det bönutrop i skolans högtalare. Vad är det som händer? Så länge jag minns har jag, mina syskon och alla jag känner haft avslutningen i kyrkan. Jag är inte troende eller uppväxt i något religiöst hem men detta är en svensk tradition. Ska vi anpassa oss för alla som kommer hit? Ska dom bestämma hur vi ska fira våra egna högtider och traditioner? Flippa på myntet och ponera att vi flyttat till, låt oss säga Iran eller Irak. Tror någon att vi haft någonting att säga till om angående högtider och traditioner? För det första hade dom aldrig tagit emot oss och för det andra hade vi fått anpassa oss på 5 min eller räkna med repressalier. Din mamma hade inte fått visa någon hud eller sitt hår etc. Din homosexuella bror hade inte fått det lätt. Det är olagligt att vara homosexuell. Jag lider med människorna i dessa länder. Särskilt kvinnorna. Men att vi tolererar att dom tar med sina seder och bruk hit. Att dom inte anpassar sig efter våra regler, lagar och normer är för mig helt ofattbart. Att vi tittar ner i marken varenda gång och låter dom göra som dom vill för att det finns inget värre än att bli kallad rasist. Jag har som sagt vänner i alla samhällsklasser och alla typer av ursprung. Jag har arabiska vänner, Iranska vänner etc. Och många av dom har börjat hata sitt eget folk. Varför? Därför att dom smutskastar deras namn. Sen säger folk att "du kan inte dra alla över en kam" "det finns ingen statistik som backar upp ditt snack". Men det finns det visst. 97% av alla ungdomsrån som begås i Malmö begås av personer med invandrarbakgrund. Källa: Sydsvenskan. Men för alla som avfärdar mitt snack som Rasist-snack gå in på youtube.com och sök på "Insider - kriminella invandrare". För övrigt det enda avsnitt som tv3.se tagit bort från sin hemsida. Där har du statistik och undersökningar och fakta och hela faderullan. Sen blir jag så jävla trött på alla vänster-kommunist-vegan-hippies som demonstrerar upp och ner på våra gator och sjunger "upp till kamp" och andra arbetarsånger och sen går hem till sin svenska medelklass-familj och äter korv & makaroner. Dom har inte arbetat en dag i sina liv! Min morfar jobbade i 40 år på Thulinverken som svetsar och han har en pension på 7-8 tusen i månaden. Om han vill ut och sjunga och demonstrera så kan han göra det med all rätt. Möllan är översvämmad av smålänningar med sina ekologiskt stickade koftor och Palestina-sjalar. Man ska vara så jävla politiskt korrekt.

Det är lätt att engagera sig och gå ut och demonstrera när man aldrig har behövt kämpa eller jobba för någonting. Dom kämpar för kvinnors och homosexuellas rätt men verkar inte förstå att Islam förtrycker båda två. Det är så snedvridet. Man blir ledsen faktiskt. Våra politiker bjuder hit Hamas, en terrorstämplad organisation som ligger bakom flera terrordåd, för att diskutera. Mona Sahlin gick ut i teve och bad om förlåtelse till alla muslimska kvinnor som fallit offer för hedersvåldet. "jag var rädd att bli kallad rasist".

Det är Sverige i ett nötskal. Ja jag är emot Islam. Varför? FÖr att det är förtryck. Och jag behöver inte dra upp hundratals skräck-exempel på hur kvinnor stenas till döds pga av dom blivit våldtagna eller dylikt. Det räcker med huvudduken. Så fort du tvingar någon till ha någonting för ansiktet eller på huvudet så blir den personen ägd. Tystad. Satt i ett hörn. Hur skulle det vara om vi tvingade alla muslimska män att bära en rolig hatt? Låt oss säga en "tyrolerhatt" med en stor fjäder. Du var tvungen att ha den alltid, hela tiden, hela ditt liv. Om du tog av den blev du fängslad. Vad är det folk inte fattar. Dom här människorna kommer aldrig integreras eller anpassa sig. Dom vill inte. En svensk tjej som går med utsläppt hår och smink anses vara en hora. Hur ska du intrigeras om du flyttar till Rosengård och bara pratar arabiska. Du går på SFI och lär dig stava ditt eget namn men inte mer. Du går till den arabiska-affären och handlar och dina barn går i den muslimska-friskolan. Du är fortfarande hemma och kommer aldrig in i det svenska samhället. Jag tycker att språket är det absolut viktigaste. Du måste lära dig språket. Det är nyckeln in i ett nytt samhälle. Och nu snackar jag inte om att kunna stava ditt eget namn. Du måste lära dig nyanserna av språket. Du måste förstå och hänga med i en avancerad situation. Det måste ställas högre krav på det.

Ett multikulturellt samhälle fungerar bara om man anpassar sig efter lagar, regler och normer. Och om det kontrolleras. Vi släpper in fler irakier än canada och USA tillsammans trots att dom är där och krigar. Det är en ohållbar situation. Svenskarna måste vakna upp innan det är för sent.

Och åter igen; NEJ jag är inte rasist. Jag växte upp utan fördomar. Mina vänner är invandrare. Min flickvän är invandrare. Dom är inte försvenskade integrerade invandrar som pratar rikssvenska. Nej detta är blattar från Rosengård, Lindängen, Möllan whatever. Jag älskar dom som mina bröder och systrar. Men det krävs inte ett geni för att se vart Malmö är på väg. Nu har jag babblat alldeles för länge och för mycket och det är säkert slarvigt och en massa felstavningar men va fan. Ibland blir man så jävla trött på att läsa alla rubriker i tidningarna. Ibland blir man så trött på alla fega svenskar som tittar ner i marken och inte vågar stå rak ryggat reslig. Min vän mördades den 1e februari på Lantmannagatan i Malmö. Det var en arab medlem i Alban-ligan. Han går fortfarande fri trots att alla vet vem det var. Aja nu räcker det för mig... jallabai

2008-09-25 @ 15:31:57
Postat av: Pezster

JagBorMittPåMöllan:

Tja... fast vi vet ju inte om det var en utländsk medborgare. Spelar inte så mycket roll. Våld som våld. Lättare för mig att säga att en människa - spelar ingen roll vilken etnicitet - som kan göra en sådan sak är fett med sjuk i huvudet.

Men jag håller med dig... Malmö är på väg åt helvete av massor av anledningar.

2008-09-25 @ 15:56:58
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: f.w.

bra inlägg. har själv (ung och kvinna) för inte så länge sedan blivit utsatt för liknande händelse, i samma område dessutom. dock hade förövarna här ett motiv, jag blev nämligen rånad på köpet. men en sak som jag blir lite undrandes över är ditt förhållningssätt till knarket i frågan. först och främst vet vi inte vilken typ av knark som förövaren bar på, därför är det svårt att säga att det var knarket i fråga som utlöste hans aggressivitet. socialt accepterade droger såsom alkohol leder mycket oftare (i fall av hög konsumtion) till aggressivt beteende jämfört med t ex hasch och marijuana.



Det är fel att likställa bruk av narkotika med våld och aggressivt beteende, eftersom man då drar alla illegala droger över en kam när de, som bekant, har helt olika verkan på individen. Detta bidrar enligt mig ytterligare till stigmatiseringen av individer som väljer att stå emot normer som endast tillåter lagliga och socialt accepterade droger.



Sedan, ett svar på JagBorMittPåMöllans inlägg: jag har utländsk bakgrund, inte en gnutta svenskt blod i mina ådror och är född och uppvuxen i malmö, på möllan. Jag tycker liksom du att problemen i malmö tycks eskalera, inte minst med tanke på vad jag själv blev drabbad av för en tid sedan. men att resonera i tankar som "vi" och "dem" kan knappast förändra något till det bättre. att de kriminellt belastade i sverige ofta har invadrarbakgrund beror inte på att de är just invandrare, utan på att dessa människor ofta hamnar längst ner på samhällsstegen. misär, orättvisa, fördomar och svårigheten att bli accepterad leder människogrupper till destruktiva beteenden, så har det alltid vara och så kommer det att förbli. de som begick brott i sverige innan invandrarna kom hit kom ofta ur de "lägre" sociala samhällsskikten.

Det är lätt att bli bitter och vilja hitta närmsta tänkbara syndabock. Jag tycker dock att man borde se till större perspektiv och kanske snarare beskylla den bristfälliga integrationen och oförståelsen för det främmande och nya för dessa problem.



Tack för mig.



2008-09-25 @ 16:31:21
Postat av: J.N

Klockan 23.38... det säger betydligt mer om promillehalten på besökarna på Möllevångstorget så dags än om invandringen, ty misshandel så dags utan någon form av droger inblandade är ovanligt.

2008-09-25 @ 16:55:30
URL: http://metrobloggen.se/jjn
Postat av: Nina_Solros_88

Fan vad jag hatar våld. Bra inlägg mr P.

2008-09-25 @ 17:00:05
Postat av: Garbo

JagBorMittPåMöllan!



Det var det bästa jag läst på länge! Jag håller med dig i allt! Är själv född o uppväxt i Malmö, känner inte igen mig mera, New York är en säkrare stad faktiskt, än Malmö. Du borde sitta i kommunalfullmäktige!

2008-09-25 @ 20:31:39
Postat av: f.w.

hade han suttit i kommunfullmäktige så hade jag fan flytt landet.

2008-09-26 @ 12:32:27
Postat av: JagBorMittPåMöllan

f.w.



amen vakna upp för fan!

Ser du inte att detta landet sviker invandrarna genom att släppa in hur många som helst!?

Vilket annat land hade ställt upp för oss på det sätt som vi ställt upp för dom om det var krig här? Vem hade haft sånt tålamod? Iran? Irak? Får jag som född kristen svensk leva som kristen i t.ex. Irak?

Dom förföljer Irakiska kristna redan nu så jag tror inte det. Vakna upp för fan. Man kan hålla på och tjata i evigheter och ta fram alla bra exempel "AMEN KOLLA PÅ ZLATAN, han tog sig ur Rosengård"! MEn det är så jävla fel! Hur många har den talangen Zlatan har? Jag dyrkar Zlatan men det är 1 på 1000 som får samma chans. I Sverige är vi experter på att prata runt om problemen i evigheter och så blir inte ett skit gjort. IStället för att säga: Den här invandrar gruppen har väldigt stora problem med det här och det här och det måste vi tackla på det här sättet. Då säger någon "jamen jag känner en kille han är så gullig och trevlig och du kan inte dra alla över en kam" och så händer inget. Man ska inte dra alla över en kam. Men! det kommer till gräns när självförnekelse blir totalt dumhet! Okej det finns såklart bra människor över allt precis som att det finns dåliga människor över allt. Men om man t.ex. tar ungdomsrånen som enligt polisen och sydsvenskans kriminalreportrar begås av 97% invandrare/invandrarbakgrund om man tar dom till att börja med. Ska vi då säga "jamen två procent är svenskar så det där är inget invandrar relaterat problem"!? Och så står vi stilla och tittar ner i marken. Varför inte sätta sig ner direkt och säga: "ja fan nu räcker det, nu startar vi en speciell grupp som ska ta reda på vem,vad,varför och hur dom här personerna fungerar, vilka kulturella skillnader kan ligga bakom statistiken 97%"? det kan inte vara en slump. Vi är dessutom fortfarande många fler svenskar än invandrare/invandrarbakgrund så detta måste vara ett otroligt utbrett problem bland invandrarungdomar. Många är så unga som 12år!

12år! asså när jag var tolv år så kastade jag kula på skolgården. Jag rånade inte folk! En bra källa och ett bra program jag kan rekommendera är "Dokument Inifrån" med Claes Elfsberg. Försök hitta avsnittet om "Barn-aga". Det reportaget gjordes i samband med att Hermodsdalsskolan stängdes ner och lärarna gav upp och gick hem. Dom intervjuade flera ungdomar i klasserna flera omgångar och frågade om det förekom barn-aga i deras hem. I princip Alla intervjuade barn blev slagna av sin pappa eller fadersgestalten i hemmet. Dom intervjuade även en pappa som slog sina barn. Han förklarade att detta var det bästa sättet att uppfostra barn och något helt normalt i deras hemland. En del av deras kultur. Att det är olagligt i Sverige verkade inte påverka honom. Dom frågade barnen hur dom kände när dom blev slagna. Och då förklarade barnen hur dom blev arga och kränkta men aldrig vågade slå tillbaka då fadern var allt i familjen. Barnen sa att "man blir så arg och ledsen och kan inte göra något mot pappa så man går ut och tar ut det på någon i stan istället". I sista rutan innan programmet slutar sitter barnen och får frågan: "kommer du att slå dina egna barn?" barnen svarar: "ja det är klart...det måste man göra".

Jag tror inte på ett multikulturellt samhälle om man inte anpassar sig. Många kulturer och religioner bryter mot svenska lagar och regler och ofta även mot mänskliga rättigheter. Om man inte är upplyst om detta om man inte redan på förhand har tagit reda på hur ett folk och en kultur fungerar så kommer man alltid ligga fem steg bakom. För vi är alla olika. Inte bara till utseendet. Vi har alla olika värderingar och olika moral. Om du älter "alla är lika värda" om och om igen så står du där som ett fjån med din statistik och blir kallad rasist om du öppnar flabben. Och att säga om att det inte alls handlar om etnicitet är att ljuga för sig själv. Jag har många asiatiska vänner. Många talar inte alltid så bra svenska men det verkar inte vara något problem för dem. Varenda en jag känner har antingen sin egen affär,restaurang eller driver ett annat företag av något slag. Så klart finns det även undantag här. Det finns förmodligen även kriminellt belastade asiater men då måste dom vara få. Jag frågade en av mina vänner som äger en Ica och en kvarterskrog i Malmö hur det kunde vara att alla i deras släkt var högutbildade eller drev sitt eget företag? Han svarade då enkelt:" det ligger i vår kultur, vi arbetar, inte bara för oss själva men för att leva upp till vad våra föräldrars förväntningar, det handlar om heder du vet...och tradition". Mannen i fråga har själv suttit i fängelse och blivit torterade i Vietnam/Kina men ändå lyckats. Han berättar hur svårt det var när han kom till Sverige. Han hade inga skor och exakt n0ll kronor på fickan. Så visst handlar det om etnicitet och vårt kulturella arv och religion. Det är kombinationen av etnicitet kultur och religion som formar människor. Alla som bor i Malmö vet detta. Det finns problem. Det finns så mycket problem. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen. Jag lider med dom muslimska kvinnorna. Jag blir jätte ledsen så fort jag tänker på hur många som växer upp i förtryck. Som jag sa innan. Jag kan ta upp skräckexemplen som att det är olagligt för en kvinna att bli våldtagen och att det kan leda till att du stenas till döds. Samma sak om du är otrogen osv. Men jag tänker även på alla dom muslimska kvinnorna som kanske inte blir slagna, inte blir utsatta för hedersvåld utan för dom kvinnorna som kanske bara går ett helt liv och inte får leva ut sina drömmar. Som kanske går en hel livstid hemma och städar och diskar utan att säga ifrån. Jag vill gråta när jag tänker på sånt.

Jag har en nära släkting som jobbar på rosengårds stadsdels förvaltning som berättade att dom för något år sedan satte upp affischer och flyers som löd: "Muslimsk kvinna? Behöver du hjälp att planera din flykt? ". Inom en timme stormades receptionen av muslimska män som slet ner hela anslagstavlan och tog alla flyers med sig. Finns det inget problem? Det finns problem. Och jag tycker att vi sätter oss ner ikväll och börjar prata med varandra om hur vi ska göra! Några får fokusera på vissa problem och några får fokusera på andra. Men vi måste börja nu...

2008-09-26 @ 16:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0