Använd Gmail som utgående SMTP Server

Ännu ett tekniktips från mig... hehe... rätt nöjd med mig själv faktiskt. Gratis är gott.
Har du en egen domän med din egen e-post? Trött på att ha svårt att skicka mail när du är ute och reser? Trött på att hela tiden fråga vad ISP:n har för utgående smtp server? Vill du inte betala några hundralappar för en betaltjänst för detta? Eller vill du - som jag - inte registrera en mail hos din leverantör - bara för att få en fungerande utgående smtp server? Som ändå bara fungerar när du är ansluten hemma?

Använd Gmail istället! Så här enkelt är det :) (och nämnde jag att det är HELT gratis?)
  1. Skapa ett Gmailkonto (ja... jag vet om att du kanske redan har ett ... men trust me... skapa ett nytt!)
  2. När det är gjort så går du till "Inställningar" och sedan till "Konto". Där klickar du på "Lägg till ytterligare en e-postadress". Där knappar du in den epost-adressen som du vill kunna skicka med oavsett var du är uppkopplad.
  3. Nu kommer det skickas ett mail med en verifieringslänk till dig. Klicka på den ELLER klipp och klistra koden från mailet.
  4. Ange detta kontot som "Standard". Se till att det står att det alltid ska svaras till detta kontot.
  5. Öppna nu ditt mailprogram.
  6. Ange "smtp.gmail.com" som utgående smtp server.
  7. Kryssa i SSL
  8. Sätt porten till 456 ELLER 587
  9. SMTP kräver auktorisering... yadayada... beror lite på ditt program. Här ska du alltså skriva in dina inloggningsuppgifter från Gmailkontot du skapade. Hela Gmailadressen samt ditt lösenord.
  10. Spara allting och sätt igång att maila oberoende var du befinner dig.
OBSERVERA att steg 2 är nödvändigt för att mailen du skickar ut ska kunna ha rätt returadress. Gör du inte det... så kommer det stå din nyskapade Gmailadress i svarsfältet hos mottagaren. Det vill du ju inte... du vill ju att det ska stå din egen mailadress. Nu använder du Gmail som utgående smtp server... fast det syns inte någonstans.

Och ni som inte vet vad jag skriver om... ni sitter nöjda med er hotmail (ryyyyys), er yahoo (dubbelrys) eller kör enbart på Gmail (braaaaa) eller annat webtjänst.  Fortsätt så ;)

Kommentarer
Postat av: Mary

Men hörredu teknikfantasten nu måste jag fråga. Kan man fejka sin IP-adress så att det ser ut som om man befinner sig på ett annat ställe än vad man faktiskt gör? Kan man dessutom välja så att det blir ett precist ställe som en liten by?



Glad påsk med dig!

2009-04-11 @ 09:53:46
URL: http://www.mittliviskrift.bloggagratis.se
Postat av: Pezster

Mary:

Jupp. Det kan man. Jag kan hjälpa dig om du vill. Bara säg till vilken liten by (eller större stad) du vill komma ifrån så ser vi till att det där sker.

2009-04-15 @ 01:00:15
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pebbe

Tjena och tack för ett mycket bra tips. Det är ju lite roddigt att byta smtpserver efter leverantör när man flyttar datorn till olika ställen och envisas med att köra klient istället för webmail.

Må och lev väl!

/ Pebbe

2009-04-17 @ 13:51:36
Postat av: Pezster

Pebbe:

Kul att det var till hjälp! Tack för kommentar och ha en bra helg!

2009-04-17 @ 15:29:04
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Janne

Tack för detta! Men för mig funka det bara om jag tog TLS som secure connection. Använder Thunderbird.

2009-04-27 @ 13:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0