Speedo-hobby-cyklister

Skulle åka och handla idag. Mitt på vägen framför mig hade jag en cyklist som av någon anledning hade förkastat att cykla på cykelbanan.
Så där sitter jag i bilen, krypandes i 30 kilometer i timmen med en spandexröv framför mig. Jag hoppas på att killen ska cykla in till högerkanten och göra det möjligt för mig att köra om. Han vägrar. Han cyklar lugnt vidare MITT I VÄGEN. Jag stör mig på honom... vad är detta med att medelålders män köper sportcyklar för en herrans massa pengar, trär på sig tighta cykelbrallor, en droppformad hjälm och de där idiotiska trekantiga glasögonen? Sedan någonstans på vägen får de illusionen av att de cyklar så vansinnigt fort att de vanliga cykelvägarna inte längre räcker till för dem. Nej, minsann, de måste färdas på vägarna, gärna mitt i vägen och leka att de är någon slags människodriven motorcykel.

Jag kör om efter några hundra meter... trött på att snigla fram bakom hans upp och nedgungande röv. Jag gasar på lite extra och ger honom en liten TUUUT! Varpå jag får en vilt vinkandes spandexsnubbe i backspegeln. Jag gestikulerar tillbaks att han gott kan hålla sig på cykelvägen. Jag får ett finger... jag ger ett finger tillbaks. Han följer efter mig.

Först skrattar jag lite. Sedan blir jag förbannad. Jag blir alltså på fullt allvar jagad av en kille i tights på cykel. Spännande... jag bara måste ta reda på vad han vill. Jag kör lite hur som helst ett tag... svänger lite när det behagar mig och upptäcker helt enkelt nya saker i min omgivning samtidigt som jag testar snubbens uthållighet. Han tröttnar minsann inte. Han har gett sig fan på att ha tag på mig. Jag börjar köra långsammare. Tycker nästan synd om honom.

Jag stannar till slut, framme vid affären, går ut ur bilen lite lagom irriterad (fatta att en kille i spandex har tokhojjat efter mig i flera minuter!) och frågar vad hans problem är.

"Du körde nästan på mig! Det är vingligt på en sådan här cykel! Har du aldrig cyklat?"
"Alltså, vad fan gör du mitt i vägen? Är du helt pantad?! Klart jag kör om dig, för att sitta i en BIL och köra i TRETTIO bakom DIN RÖV är inte något jag vill syssla med en längre tid!"
"Du körde nästan..."
"Det gjorde jag inte alls det! Minst en halvmeter mellan dig och min bil! Tycker du det är så jobbigt så får du väl cykla på cykelbanan!"
"HÖRRU det är vingligt på cykel!"
"Skaffa stödhjul då! Och klä på dig för helvete! Du ser skitdum ut!"

Där lämnade jag killen för att handla. Han stod mest och gapade. Jag bor i ett lite "finare" område där folk inte är vana vid att man ryter till. Kan tänka mig att han ligger i fosterställning och gråter hos sin fru resten av kvällen.
Vad är detta för en trend? Har folk tröttnat på gymmen? Har de ens någon idé hur roligt det ser ut? Speciellt när de kommer i flock utmed 70-vägarna och leker värsta Tour De France.

VROOOOOM!!!! *massor av vägdamm*

"Din jäääääääävel!!!!!" Och ett dussin hyttandes nävar i luften.

Ät avgas, nötter.

Kommentarer
Postat av: Illustrerad Satskap

Syntes verkligen nötterna?

2009-04-25 @ 21:05:58
URL: http://bellanatt.blogspot.com
Postat av: Pezster

Illustrerad Satskap:

Va?! Nej! Var fick du det ifrån?

2009-04-25 @ 22:02:32
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Cyklistjoppe

Håller med om att han inte hade ngt att göra mitt på bilvägen man ska hålla sig till vägkanten. Cyklar mkt själv och väljer bara bilväg när cykelvägarna är för usla, dvs potthål eller fulla av grus. Men så länge man visar respekt för bilister så visar de ofta respekt tillbaks. Tråkigt att det här spär på den negativa attityden till folk som motionerar på cykel.

Själv tycker jag att gym är det tråkigaste som finns, varför ska man gå omkring där och spänna och lukta på andras svett när man kan cykla omkring ute i det fria och se lite fina omgivningar precis som du beskriver att du fick se när du tog vägar du inte tagit förut med din bil.

Och sedan det här med aversionen mot cyklisters klädsel, anledningen är inte bara att man vill se ut som Lance Armstrong utan även att det är praktiskt, inga fladdrande klädsel i motvind samtidigt som det är funktionellt och transporterar bort svett mm ;-). Och hjälmen är till för att skydda skallen då skallbenet inte ger tillräckligt skydd om man slår huvudet i asfalten (sen att de ser lite fåniga ut är en annan sak) ;-) och glasögon är viktiga inte bara för skydd mot grus, insekter och sol utan även att ögonen kan ta stryk av för mkt vind (sällsynt, men obehagligt då det kommer smygande och man blir halvblind).

Det om det, sen så tycker jag som cyklist (fastän jag har bil) att vissa bilister är ser bra fåniga ut när de sitter lönnfeta bakom ratten i sina stadsjeepar och tror att de äger världen ;).

40-årskris kan ta sig olika uttryck både bakom ratten och bakom styret på en racer ;-)!



Ha en bra dag!

2009-04-27 @ 10:22:22
Postat av: Pezster

Cyklistjoppe:

Se där... tack för din kommentar. Det visar alltså... precis som det ska vara... att det finns två kategorier med cyklister... galningarna och sådana som du. Problemet här är faktiskt att där jag bor har vi GRYMMA cykelvägar... svart ny asfalt som möjliggör härlig cykling... men de är ändå ute på vägarna.

Håller definitivt med dig med lönnfeta bilister som sitter och pöser i sina dyra bilar...

2009-04-27 @ 11:09:56
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

ALLA:

För övrigt gäller samma regler som innan... om du tänker vara anonym så kommer jag INTE att publicera dina kommentarer. Så slipper ni öda tid...

2009-04-27 @ 11:46:36
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: PerryE

Ofta ar cykelvagarna inte avsedda for snabb cykling. Vid klungkorning ligger man oftast pa dryga 50 km/t och om man da ar ett gang gar det inte att kora pa cykelbana.



Intressant ar om man kor ensam i 35-40 km/t pa 30-vag och en bil lagger sig bakom och tutar febrilt. ... I Frankrike och Italien ar det bra mycket lattare att cykla pa smala vagar - de vantar tills det ar lampligt innan de kor om och om de tutar ar det for att uppmuntra. Finns manga i Sverige som blir valdigt nervosa av att ligga bakom en cyklist - lite svart for mig att begripa varfor eftersom jag inte alls blir stord av det om jag kor bil.



Pezster - var det att cyklisten befann sig pa vagen eller att du inte tyckte om kladerna som var problemet?

2009-04-27 @ 12:54:55
Postat av: Pezster

PerryE:

Jag hör vad du skriver kan man säga :) .... men den här killen låg närmare mittstrecket än vägkanten på en 70-väg.

Så... absolut just det... inte kläderna.

2009-04-27 @ 13:06:04
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: David P

Av vilken anledning anser du att det är ett problem att köra om, på vänster sida av vägen?

Du verkar ha missat en del av körutbildningen som stipulerar att du ska köra med omdöme och visa hänsyn gentemot andra trafikanter.

2009-04-27 @ 13:43:42
Postat av: Dennis L

Kan cyklisten ha legat långt ut pga vetskapen av att det finns bilister som kör förbi i + 70km/h med < 30cm marginal om de bara kan, trots möten med andra fordon ?

2009-04-27 @ 13:51:32
Postat av: PerryE

Blir sallan riktigt uppretad pa bilister numera forutom nar de avsiktligt forsoker meja ner mig. Vet att det ofta ar manniskor med ganska dalig fysik som latt blir provocerade av att se valtranade och glada manniskor pa cykel i tajt sittande cykelklader. Huvudsakliga skalet till att jag anvander sadana klader ar att det ar praktiskt om man cyklar langt och lange - borjade anvanda specifika cykelklader for cirka 35 ar sedan. Brydde mig inte om vad omgivningen tyckte da och bryr mig nog om mojligt annu mindre om vad andra tycker idag.



Viktigast for mig ar att inte bli overkord av bilister - om de vill spy galla over cyklister pa internet ar deras ensak men det ar sorgligt att se kommentarer som "at avgas, notter". Antar den attityden anses som valdigt tuff och mogen om man bor i ett "finare" omrade.

2009-04-27 @ 16:36:33
Postat av: Pezster

David P, Dennis L och Perry E:

Kör idioten MITT I VÄGEN så retar jag mig på det. Cyklar själv... fast på cykelbanan. Är cykla mitt i vägen att visa hänsyn? Knappast. När jag är på en väg cyklar jag intill kanten. Trist att ni inte fattar. Men - hey! - alla får tycka som de vill!

Sabba inte för andra i trafiken... håll den flytande så fungerar det. Du som skrev att han låg mitt i filen för att aktivt hindra bilar från att köra om... undersök hjärnan om du tycker det är ok.

Och ärligt talat... inte finare område... lugnare, stendött område kanske är en bättre benämning...

Huuuuuuur kunde jag veta att folk blir så arga när de läser inlägg som detta?!?!

Som sagt.. ibland har man bara för roligt.

Men allvar... cykla på CYKELBANORNA!



2009-04-27 @ 17:58:03
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: PerryE

Nar du cyklar tror jag att hastigheten ar att jamfora med nar en valtranad person ar ute och loptranar - jag och manga med mig kanske ligger en bra bit over 50km/t nar vi ar ute och tranar cykling och da ar cykelbana mycket olampligt p g a att det finns en mix av fotgangare, hundagare, barn, barnvagnar, langsamma cyklister med flera som blockerar banan. Vid utforslopor kan man latt komma upp i narmare 100km/t for ovrigt.



Som sagt - vi har alla bade rattigheter och skyldigheter och gott omdome skadar aldrig - cykla langsamt pa cykelbana och cykla fort pa vagar ar oftast bra och det kanns skont att du ar en sadan som alltid haller dig pa cykelbanan



2009-04-27 @ 21:49:56
Postat av: Pezster

PerryE:

Känns det bättre nu? Hahahaha... att du pallar. Du tycker en sak, jag tycker en annan. Håll dig på cykelvägarna... och om du inte vill det... gnäll då för fan inte när jag kör om dig så det ryker.

Är man med i leken får man leken tåla helt enkelt.

2009-04-27 @ 22:08:54
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Hahaha... tydligen är det folk från http://happymtb.org som blivit upprörda... ligger en liten länk hos dem... naw... tyckte väl att det var lite väl överrepresenterat från cyklisternas sida. Fniss...

2009-04-28 @ 00:22:30
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

Stänger denna nu.

Fan... att ni orkar. Är alla som hojjar mycket så jävla pantade och jobbiga. Hundra spänn på att ni var tokmobbade i skolan.

Och glöm inte... HÅLL ER PÅ CYKELBANORNA!

Och herregud... snälla... klä på er!

2009-04-28 @ 07:20:15
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Pezster

David P:

Nej... DU är pantad eftersom du inte läser kommentarerna ordentligt. Den här är stängd nu!

IDIOT!

Jag tycker faktiskt synd om dig som ödar tid på att låta mig veta hur mycket du inte gillar det jag skriver. Läs inte då.

Ut och cykla lite nu... PÅ CYKELBANORNA!

LOLZ!

2009-04-28 @ 20:48:00
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Maria

Pezster! Vet att du stängt tråden, men hoppas du läser detta... =) Håller med dig till 100%! I Norge (där jag bor) håller jag på att bli ihjälkörd av dessa 50-åriga spandexklädda cykliser varje dag... De cyklar antingen i 50 på gångbanan eller mitt i körfältet med en lång kö av bilister bakom sig.

2009-04-29 @ 15:12:38
URL: http://www.marialundin.blogspot.com
Postat av: Pezster

Bilist (oh ja... visst är du...):

Hahaha... vilken looser du är. Nej... du är inte publicerad... fast jag tror många hade gillat att garva åt dig... men nope... anonyma kommentarer kommer INTE UT!

Fan... är IQ:n lägre bland cyklister?

2009-05-04 @ 19:28:14
URL: http://aku.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0